RESPECT EN WAT DOE JIJ?! (sluit aan bij burgerschapsdoelen)
Met deze interactieve voorstelling brengt ROET het Respect Effect op uw school.
ROET geeft letterlijk inhoud aan het woord:
R = rustig (blijven) Wie de rust heeft, heeft de macht.
E = eerlijk Eerlijk duurt het langst.
S = sociaal Wat u niet wilt dat u geschiedt, doet dat ook een ander niet.
Zo wordt het hele woord compleet gemaakt.·
De voorstelling bestaat uit twee gedeelten:
een theatervoorstelling meteen gevolgd door een interactief gedeelte.
In de theatervoorstelling staan sociale media, pesten, grensoverschrijdend gedrag en groepsdruk centraal.
Tijdens de scenes Respect Effect, zien we hoe het niet hoort en hoe het wel kan.
Ook maken we kennis met het format 'Echte pubers hebben Respect' en komen fragmenten uit de actualiteit voorbij.
Doorlopend is er een verhaallijn waarbij een gebeurtenis op sociale media -in de realiteit- volledig uit de hand loopt.
De voorstelling is een keiharde confrontatie met de online en offline werkelijkheid.
Lees hieronder verder en bekijk de trailer...
Doelgroep
1 tm 4 vmbo, havo, vwo, gym, praktijk onderwijs.
Duur
55 min.
Aantal leerlingen
Max 100 (in overleg uit te breiden naar 150)
Speelplek
Aula, gymzaal, theater.
Bekijk hier de trailer
... de vraag tijdens het interactieve gedeelte: En wat doe jij?!
AANSLUITING BIJ BURGERSCHAPSDOELEN
1 ACTIEF DEELNEMEN AAN DE SAMENLEVING
De voorstelling stimuleert jongeren om niet passief toe te kijken, maar verantwoordelijkheid te nemen in sociale situaties.
Extra punten:
- Leerlingen worden tijdens de voorstelling actief bevraagd: ze moeten kleur bekennen over wat zij zouden doen in lastige situaties.
- Er wordt ingespeeld op de actualiteit, zoals grensoverschrijdend gedrag, online shaming en meelopers versus omstanders.
- Jongeren ervaren dat zwijgen ook een keuze is – en dat dit maatschappelijke gevolgen kan hebben.
- Door de interactieve aanpak oefenen leerlingen met democratische participatie (stemmen, argumenteren, luisteren naar anderen).
2 OMGAAN MET VERSCHILLEN
RESPECT laat zien hoe verschil in afkomst, uiterlijk, overtuiging of gedrag tot misverstanden en conflicten kan leiden – en hoe je die kunt overbruggen.
Extra punten:
- Situaties met uitsluiting, pesten of stereotypering laten zien hoe kwetsbaarheden kunnen ontstaan.
- De voorstelling laat jongeren zien hoe perspectiefwisseling werkt: inleven in de ander.
- Er is ruimte voor het bespreken van culturele verschillen en sociale normen, zowel op school als daarbuiten.
- Leerlingen worden aangemoedigd tot open communicatie over gevoelens, grenzen en verwachtingen.
3 RESPECTEREN VAN DEMOCRATISCHE WAARDEN
De voorstelling benadrukt de betekenis van waarden als respect, rechtvaardigheid, autonomie en solidariteit.
Extra punten:
Jongeren leren dat rechten ook plichten met zich meebrengen – bijvoorbeeld de plicht om in te grijpen bij onrecht.
- De rol van machtsverhoudingen en groepsdynamiek wordt onderzocht: waarom zwijgen mensen in een groep?
- Door eigen gedrag te spiegelen aan dat van de personages ontwikkelen leerlingen moreel kompas en weerbaarheid.
- De voorstelling biedt ruimte om te oefenen met het respectvol benoemen van verschillen van mening, en hoe je daar constructief mee omgaat.
Boek ook de ouderavond RESPECT! Neem contact op voor de bijzonderheden.