RESPECT EN WAT DOE JIJ?! (sluit aan bij burgerschapsdoelen)

Met deze interactieve voorstelling brengt ROET het Respect Effect op uw school.      

ROET geeft letterlijk inhoud aan het woord:
R = rustig (blijven) Wie de rust heeft, heeft de macht.
E = eerlijk Eerlijk duurt het langst.
S = sociaal Wat u niet wilt dat u geschiedt, doet dat ook een ander niet.
Zo wordt het hele woord compleet gemaakt.· 

De voorstelling bestaat uit twee gedeelten: 
een theatervoorstelling meteen gevolgd door een interactief gedeelte.

In de theatervoorstelling staan sociale media, pesten, grensoverschrijdend gedrag en groepsdruk centraal.

Tijdens de scenes Respect Effect, zien we hoe het niet hoort en hoe het wel kan.
Ook maken we kennis met het format 'Echte pubers hebben Respect' en komen fragmenten uit de actualiteit voorbij.

Doorlopend is er een verhaallijn waarbij een gebeurtenis op sociale media -in de realiteit- volledig uit de hand loopt.
De voorstelling is een keiharde confrontatie met de online en offline werkelijkheid.

Lees hieronder verder en bekijk de trailer...

Neem contact op!

cjp-acceptant

026-7440020 | 06-28622464

boekingen en informatie

Doelgroep

1 tm 4 vmbo, havo, vwo, gym, praktijk onderwijs.

Duur

55 min.

Aantal leerlingen

Max 100 (in overleg uit te breiden naar 150)

Speelplek

Aula, gymzaal, theater.

Bekijk hier de trailer

... de vraag tijdens het interactieve gedeelte: En wat doe jij?!  

AANSLUITING BIJ BURGERSCHAPSDOELEN

1 ACTIEF DEELNEMEN AAN DE SAMENLEVING 
De voorstelling stimuleert jongeren om niet passief toe te kijken, maar verantwoordelijkheid te nemen in sociale situaties.

Extra punten:

- Leerlingen worden tijdens de voorstelling actief bevraagd: ze moeten kleur bekennen over wat zij zouden doen in lastige situaties.
- Er wordt ingespeeld op de actualiteit, zoals grensoverschrijdend gedrag, online shaming en meelopers versus omstanders.
- Jongeren ervaren dat zwijgen ook een keuze is – en dat dit maatschappelijke gevolgen kan hebben.
- Door de interactieve aanpak oefenen leerlingen met democratische participatie (stemmen, argumenteren, luisteren naar anderen).


2 OMGAAN MET VERSCHILLEN
RESPECT laat zien hoe verschil in afkomst, uiterlijk, overtuiging of gedrag tot misverstanden en conflicten kan leiden – en hoe je die kunt overbruggen.

Extra punten:

- Situaties met uitsluiting, pesten of stereotypering laten zien hoe kwetsbaarheden kunnen ontstaan.
- De voorstelling laat jongeren zien hoe perspectiefwisseling werkt: inleven in de ander.
- Er is ruimte voor het bespreken van culturele verschillen en sociale normen, zowel op school als daarbuiten.
- Leerlingen worden aangemoedigd tot open communicatie over gevoelens, grenzen en verwachtingen.


3 RESPECTEREN VAN DEMOCRATISCHE WAARDEN
De voorstelling benadrukt de betekenis van waarden als respect, rechtvaardigheid, autonomie en solidariteit.

Extra punten:

Jongeren leren dat rechten ook plichten met zich meebrengen – bijvoorbeeld de plicht om in te grijpen bij onrecht.
- De rol van machtsverhoudingen en groepsdynamiek wordt onderzocht: waarom zwijgen mensen in een groep?
- Door eigen gedrag te spiegelen aan dat van de personages ontwikkelen leerlingen moreel kompas en weerbaarheid.
- De voorstelling biedt ruimte om te oefenen met het respectvol benoemen van verschillen van mening, en hoe je daar constructief mee omgaat.

Boek ook de ouderavond RESPECT! Neem contact op voor de bijzonderheden.

 

Reacties

Ellen Janssen, Markland College, Oudenbosch

Het is enorm goed bevallen. Het was een vlotte voorstelling. Met veel afwisseling. Dat maakte het voor de leerlingen goed om naar te kijken. Ook het interactieve gedeelte was goed. De uitslag van de stemming was wel heftig.

R.H.J. van Oorschot, Rector, JTC Roosendaal

De voorstellingen verlopen goed. Docenten en leerlingen zijn onder de indruk. Ik heb de eerste voorstelling bijgewoond. Heel bijzonder en indrukwekkend.

Anneke Wagelaar, Veluws College Cortenbosch, Apeldoorn

Het thema RESPECT wordt tijdens de voorstelling helder, fris, soms confronterend maar leerzaam neergezet.

Lindcy van Bree, OBC Huissen

Heel erg bedankt voor de voorstelling RESPECT. Ik heb goede reacties gekregen!

Esther Donner, Broekland College, Hoensbroek

De voorstelling RESPECT was geslaagd. Dank voor de goede organisatie er van!

dhr. B steenhoven ,Fioretti College, Hillegom

Het is goed verlopen. Heel erg leerzaam voor de leerlingen. Goede nagesprekken gehad. Wij zijn tevreden!

Jos Jacobs, Blariacumcollege, Venlo

Onze leerlingen waren erg enthousiast over RESPECT en mijn collega's en ik ook! Vlot gespeeld, aansprekend voor deze leerlingen, niet te lang, en actueel! Voor herhaling vatbaar dus!

André Wellerdieck, Haarlemmermeer Lyceum

De voorstelling RESPECT is zeer goed bevallen en de mentoren willen dit volgend jaar weer met daaraan gekoppeld een paar mentorlessen, met jullie materiaal.

Annelies Kort, st Maartens College, Voorburg

We zijn erg tevreden over het optreden, dus alsnog bedankt daarvoor. Het waren 3 topdagen voor ons.

Lieke Jans Rat, Sint-Oelbertgymnasium, Oosterhout

Goede voorstelling RESPECT. De mentoren hebben daarna ook een erg goed nagesprek gehad. Wat mij betreft voor herhaling vatbaar.

Froukje Hummelen, Helicon, Nijmegen

RESPECT was helemaal super! Fijne reacties collega's en leerlingen. Echt een succes! Bedankt!

Joris Donders, Reeshof College, Tilburg

Bedankt namens het Reeshof College voor de voorstelling Respect. De leerlingen en ook wij als docenten, hebben ervan genoten! Het sloot precies aan bij wat we in de klas hebben behandelt.